Centro apskaita
UAB Centro apskaita
Gauti pasiūlymą
Atgal į naujienas

VMI patikslina akcijų perleidimo apmokestinimo ir nuostolių perkėlimo taisykles

VMI paskelbė PMĮ 12 ir 30 str. komentaro pakeitimus: paaiškinta akcijų perleidimo lengvata ir taisyklė, draudžianti perkelti nuostolius, jei sandoris atitinka lengvatos sąlygas.

C
UAB Centro apskaita
2026 m. spalio 6 d.2 min. skaitymo1
Iliustracinė nuotrauka: VMI patikslina akcijų perleidimo apmokestinimo ir nuostolių perkėlimo taisykles

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) viešam derinimui pateikė Pelno mokesčio įstatymo (PMĮ) 12 straipsnio 15 punkto ir 30 straipsnio 2 dalies apibendrinto paaiškinimo (komentaro) pakeitimo projektą. Šie patikslinimai detalizuoja reikalavimus, taikomus akcijų perleidimo pajamų neapmokestinimui, ir nustato griežtesnę nuostolių, patirtų tokių sandorių metu, atskaitymo tvarką.

Pagal PMĮ 12 straipsnio 15 punktą neapmokestinamosioms pajamoms priskiriamas turto vertės padidėjimas perleidžiant Lietuvos arba Europos ekonominės erdvės (EEE) bei dvigubo apmokestinimo išvengimo sutarties (DAS) valstybės vieneto akcijas. Lengvata galioja, kai perleidžiamas vienetas moka pelno ar jam tapatų mokestį, o perleidžiantysis vienetas ne trumpiau kaip 2 metus be pertraukų valdė daugiau kaip 10 procentų balsus suteikiančių akcijų (arba ne trumpiau kaip 3 metus reorganizavimo atveju pagal PMĮ 41 str. 2 d.). Rengiamame komentare atkreipiamas dėmesys į prievolę įvertinti užsienio juridinio vieneto teisinį statusą pagal taikytinus Europos Sąjungos teisės aktus bei faktinį apmokestinimą rezidavimo valstybėje.

Esminis komentaro akcentas tenka PMĮ 30 straipsnio 2 dalies taikymui. Mokesčių administratorius patikslina: jeigu perleidžiamos akcijos atitinka neapmokestinamųjų pajamų kriterijus, šio sandorio metu patirti nuostoliai negali būti atskaitomi iš bendrų vertybinių popierių perleidimo pajamų ir negali būti perkeliami į kitus mokestinius laikotarpius. Tai reiškia, kad patirtas neigiamas rezultatas PLN204 deklaracijoje negalės sumažinti kitų vertybinių popierių sandorių pelno.

Komentaro 4 punktas papildomas nauju 4.5 papunkčiu, reglamentuojančiu taisykles 2027 m. ir vėlesniems mokestiniams laikotarpiams. Pagal šią nuostatą, apskaičiuojant ir deklaruojant 2027 m. ir vėlesnių metų pelno mokestį, specifinis nuostolių neatskaitymo ir neperkėlimo ribojimas tiesiogiai taikomas perleidžiant EEE ar DAS valstybėse įsteigtų ribotos atsakomybės vienetų teises ar dalis.

Praktikoje, planuojant patronuojamųjų įmonių ar investicijų perleidimą, įmonių buhalterijai būtina iš anksto surinkti užsienio mokesčių administratoriaus išduotas rezidavimo ir mokesčių mokėtojo statusą liudijančias pažymas bei registro išrašus. Komentaro projektas šiuo metu yra derinimo stadijoje; pastabas bei pasiūlymus el. paštu komentaru.projektai@vmi.lt galima teikti iki 2026 m. spalio 16 d.

C

UAB Centro apskaita

2026 m. spalio 6 d.

Atgal į naujienas

Patikėkite apskaitos rūpesčius profesionalams

Sutaupykite laiko ir išvenkite klaidų.

Sužinoti daugiau